zaterdag 5 september 2009

Thuiswedstrijd

Glenn Loovens. Gregory van der Wiel. Michel Vorm. Het zijn namen die me niks zeggen. Toch zal ik vanavond met ingehouden adem hun verrichtingen volgen. Even na negenen Japanse tijd spelen ze met acht andere voetballers namens Nederland tegen Japan. Normaal gesproken gaat er gerust een jaar voorbij zonder dat ik me een minuut met voetbal bemoei. Maar ver van Nederland grijp ik elke gelegenheid aan om mijn thuisland dichterbij te halen. Zelfs als die gelegenheid een voetbalwedstrijd is. En ik zal me best vermaken; zo spannend is het spelletje ook wel weer. Helemaal nu het bezoekende land het thuisland van Izumi is. Vanochtend fietste ik speciaal naar de supermarkt. Daar hebben ze namelijk Heineken en tijdelijk verkopen ze het importgoedje in een actiekarton met drie blikken en een Uefa-glas. Ik zette twee van die kartonnen in mijn mandje. We hebben nu dus één glas voor Izumi en eentje voor mezelf. Over drie uur gieten we ze vol en klinken we erop dat de strijd vriendschappelijk verloopt – in het stadion van Enschede én op de tweezitsbank in Kyoto.

3 Reactie(s):

Anonymous Martijn schreef:

Én? Tevens op dezelfde tweezitsbank moeten slapen of is het ook thuis vriendschappelijk afgelopen?

Ik was er in Enschede bij. Zoals jij namelijk in Japan de gelegenheid heb aangegrepen om Nederland dichterbij te halen, zo ben ik met mijn Japanse vrouw naar Enschede getogen om het Japanse elftal in actie te aanschouwen. Omdat we in het 'Japanse vak' zaten had ik voor de gelegenheid zelfs (voor het eerst overigens) een Japans voetbalshirt aangetrokken dat ik tien jaar geleden ooit eens in Kobe heb gekocht. Helaas mocht het, voor de Japanse voetballers althans, allemaal niet baten.

De in het stadion aanwezige, in Nederland woonachtige, Japanners maakte het allemaal geloof ik niet zo heel veel uit wie er zou winnen. De sfeer was er na het eerste doelpunt in ieder geval niet minder om.

Uit welk land je ook komt, het voelt blijkbaar altijd goed om iets van 'thuis' in den vreemde tegen te komen. In geval van een voetbalwedstrijd doet de uitslag er dan ook eigenlijk niet zo heel veel meer toe.

06 september, 2009  
Blogger Johannes van de Bank schreef:

Vinnie! Dat ik dat toch mee mag maken; weliswaar virtueel aber doch... Vincent D voetbal kijken en dan nog wel vanuit de Grolsch Veste. Ik ben vaak benieuwd naar jullie; de weblog zal weer worden gevolgd.
Johannes

11 september, 2009  
Blogger Vincent Durivou schreef:

Ik heb voor alle zekerheid wel minder hard gejuicht dan ik onder Nederlanders zou doen, Martijn. Maar na de wedstrijd sliepen we gewoon vredig in de echtelijke futon. Het was vast mooi om het tussen de Japanners in Enschede mee te maken.

Johannes! Heel goed om van je te horen. Toeval of niet, ik dacht die week nog, hoe zou het met de familie Van de Bank gaan?

14 september, 2009  

Geef je reactie

<< Home